Chladni sound figures for the development of abstract thinking in children 5 years old
PDF (Español (España))

Keywords

Sound figures
Chladni
thought
abstract
children

How to Cite

Camacho Lozada, K. M. C., Calizaya Álvarez, G. M., Buendía Giribaldi, A. R., & Carlos Reyes, R. E. (2023). Chladni sound figures for the development of abstract thinking in children 5 years old. FitoVida, 2(2), 34–42. https://doi.org/10.56275/fitovida.v2i2.26

Abstract

This study investigated the impact of Chladni's sound figures on the development of abstract thinking in 5-year-old children, using an experimental methodology that combined practical and technological sessions. Interactive sessions were conducted in which children actively participated in the creation of geometric patterns using sand and vibrations. During these sessions, detailed observation and direct manipulation of the sound figures were encouraged. In addition, the Python programming language was implemented for the generation and manipulation of the Chladni figures, as well as for frequency modulation. The integration of technology allowed for a more dynamic and personalized experience, adapting to the individual needs of the children and facilitating experimentation with different wave and frequency configurations. The results highlighted significant progress in the children's abstract thinking skills, evidenced by their ability to identify and analyze complex patterns, as well as make connections to abstract concepts such as waves and frequencies. These findings support the effectiveness of Chladni's sound figures and underscore the usefulness of the technological approach, especially the use of Python and Matlab, as an innovative pedagogical tool to complement early childhood cognitive development.

https://doi.org/10.56275/fitovida.v2i2.26
PDF (Español (España))

References

Amestoy de Sánchez, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación educativa, 4(1).

Obtenido de

https://www.redalyc.org/pdf/155/15504108.pdf

Castro Jiménez, A. F. (2023). Uso de la geometría fractal en el diseño, mejora operativa, ampliación y análisis de redes de distribución de agua: Estado del arte. Bogotá, Colombia: Universidad de losAndes.

Obtenido de

http://hdl.handle.net/1992/68929

Gutierrez Martínez, F. (2005). Teorías del Desarrollo Cognitivo. Madrid: McGrawHill.

Gutiérrez, C. A. (2004). Introducción a las ciencias sociales. México: Limusa.

Jaramillo Naranjo, L. M., & Puga Peña, L. A. (2016). El pensamiento lógico-abstracto como sustento para potenciar los procesos cognitivos en la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación.

Obtenido de

https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=441849209001

Jean, P. &. TEÓRICOS A. (1976). DESARROLLO COGNITIVO. España: Fomtaine.

Obtenido de

https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1H30ZJVMP-10MKYH2-QWH/Desarrollo%20Cognitivo.pdf

Moinelo Torres, M. J. (2022). Simulación de ondas estacionarias mediante computación paralela y software estándar de computación científica. Revista Virtual Universitat Politècnica de València. Obtenido de http://hdl.handle.net/10251/188010

Morales, P. (2020). Educación ciudadana para la convivencia democrática y la interculturalidad en educación inicial. Revista Estudios en Educación. Obtenido de

http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducaci on/article/view/84

Rodríguez Campos, G. I. (s.f.). Práctica de

laboratorio de onda sonora. La Habana: Universidad de La Habana.

Obtenido de

https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/5499816 1/Informe_practica_de_ondas-libre.pdf?

=&response-content- disposition=inline%3B+filename%3DPractica_ de_laboratorio_de_onda_sonora.pdf&Expires

=1700294025&Signature=IMeGCXFZI91hy97 L5KAOzkE6Xisesfo1ELem82

Sebastián Castañer, A. (2018). Análisis de la

vibración en placas y figuras de CHLADNI. Universitat Politècnica de València.

Obtenido de

http://hdl.handle.net/10251/112455.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Kyara Mayte Cielo Camacho Lozada, Gerardo Matias Calizaya Álvarez, Atilio Rodolfo Buendía Giribaldi, Rafael Edgardo Carlos Reyes

Downloads

Download data is not yet available.